Kolej w Zagłębiu Dąbrowskim


Posty: 315
Dołączył(a): Cz, 12 lutego 2009, 14:57
Lokalizacja: DG - Gołonóg
PostNapisane: Cz, 9 kwietnia 2009, 13:56
Wersja na stronie pochodzi z początku marca, widać jeszcze nie wprowadzili Twoich poprawek. Na szybko patrząc - brakuje linii między DGHK a Gołonogiem oraz między Gołonogiem a Piekłem. Wysyłałeś to?

A moje wiadomości - mapy, książki, a przede wszystkim nieoceniona pomoc kolegów siedzących na pl.misc.kolej :)
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Cz, 9 kwietnia 2009, 14:22
ja na wstępie tylko drobne korekty z terenu Sosnowca - typu wąskotorówka między szybami KWK Kazimierz-Juliusz...
nie wiedziałem czy zareagują więc na daremno się nieprodukowałem
Avatar użytkownika
Posty: 298
Dołączył(a): Pn, 22 września 2008, 10:25
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze
PostNapisane: Pt, 10 kwietnia 2009, 23:45
Leszek Maszczyk napisał(a):
Artur Ptasiński napisał(a):
Marcin Gola napisał(a):Wiedzieliście że była stacja Sosnowiec Zagórze i miała bezpośrednie połączenie z D.G. Główną (linia szła koło Targowiska w Dąbrowie G)


Pewnie masz na myśli dawną stację Zagórze Dąbrowskie na Staszicu. Stacja ta do dzisiaj istnieje. Teraz przeładowuje się tam samochody, a w latach 80-tych XX w była tam jednostka wojskowa. Wojacy z owej jednostki zajmowali się głównie remontami torowisk i prowadzaniem się z pannami po lesie zagórskim. Później do baraków wprowadziła się Obrona Cywilna. Przez cały czas przez stację przechodziły pociągi z piaskiem (podsadzka), drewnem, etc na kop. Czerwone Zagłębie (Porąbka-klimontów) i oczywiście z węglem w Świat.
Aby nawiązać do tematu pragnę dodać, że rzeczone pociągi mogły przechodzić także przez stację Będzin. :D
Co do linii która z tej stacji kierowała się w kierunku targu (zostały jeszcze fragmenty torowiska) to była to Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska (szerokotorowa) i docelowo biegła do dworca, który znajdował się w centrum DG - okolice PKZ-tu. Pierwotnie linia ta nie była połączona z Koleją Warszawsko-Wiedeńską do której należała stacja Dąbrowa Górnicza (bez "Główna"). Dopiero w czasie pierwszej wojny Austriacy przekuli tą linię na wymiar europejski.

No ale to wszystko dość mocno zaczyna odbiegać od tematu...


To ja może dopiszę się tutaj, żeby nie zaśmiecać tematu o dworcach będzińskich :)
Droga Żelazna Iwangorodzko-Dąbrowska biegła od Strzemieszyc do Gołonoga i stamtąd do centrum DG. Na odcinku Strzemieszyce - Gołonóg biegła przez Jamki, Tworzeń (obecnie nadal biegną tam tory), z Tworznia przez Babią Ławę do Gołonoga (jeszcze niedawno tory były, ale niestety kilka lat temu się zmyły) i stamtąd (mniej więcej wzdłuż torów wiedeńskich) do centrum (kończąc się w Hucie Bankowej). Początkowo dworzec w centrum był w okolicach dzisiejszego Pl. Wolności (na mapie WIG z 1931 roku ładnie widać zachowany nasyp, mniej więcej na wysokości obecnej ulicy Łańcuckiego odchodzący od torów wiedeńskich, dalej tor zachował się w postaci bocznicy łączącą bocznicę od Staszica z Bankową), około 1911 roku przeniesiono go bliżej dworca wiedeńskiego, stawiając do dziś istniejący budynek. Od linii za stacją Strzemieszyce odchodziła bocznica na południe - do Kazimierza, a dalej do Granicy (czyli Maczek) i druga na zachód - do Staszica. Ta druga przechodziła przez stację Staszic i skręcała na południe, łącząc się z torami kopalnianymi. I teraz poprawka do zaznaczonego na czerwono fragmentu: stacja Staszic miała tory zarówno DŻID jak i DŻWW, tory idące od Staszica do centrum DG były torami wiedenki, nie kolei dęblińskiej (iwangorodzkiej). Biegły dwoma drogami - 1) przez zlikwidowane DZPN, koło Flory (gdzie odchodziła bocznica), dalej wzdłuż obecnej Poniatowskiego do linii kolejowej. Później zlikwidowano odcinek Staszic - DZPN oraz bocznicę do Flory - pozostała bocznica od stacji Dąbrowa Górnicza do DZPN. Jej pamiątką są "Planty" (częściowo widoczny nasyp) oraz kawałek torów w okolicach Przemysłowej (są gdzieś jeszcze? Od Staszica nie sprawdzałem, w końcu się wybiorę może). 2) przez kopalnię Reden, obok Huty Konstanty do Huty Bankowej (nie wiem, kiedy dokładnie powstała ta bocznica). Tory wiedeńskie do stacji Staszic dochodziły bocznicą, odchodzącą od wiedenki poniżej dzisiejszego przystanku DGHK i przechodzącą przez Jamki nad koleją dęblińską.



Masz rację, że ja nie mam racji.
Linia o której piszę jako o ID była w istocie linią WW.
Zamiast zadać sobie trochę trudu i poszperać przyjąłem za pewnik to czego za pewnik przyjąć nie powinienem. Moja wina….obiecuję poprawę, przynajmniej częściową ;)
Co do istnienia na Staszicu stacji dwóch konkurencyjnych kolei ID i WW to sprawa ta jest mi znana. Nie wiem jednak jak wyglądało ich rozplanowanie. Na dość szczegółowym, najprawdopodobniej pochodzącym z czasów I wojny, austriackim planie stacji Zagórze widnieje hmm…”zintegrowany” układ torowisk. Może wg. tego planu przekuto tory szerokie na wymiar europejski? A może plan pozostał tylko planem?
Czy znasz zatem jakieś szczegółowe plany stacji Staszic i Zagórze z czasów funkcjonowania obu kolei?

Jeżeli pozwolisz to zapytam także o skrzyżowanie kolei ID z WW w Jamkach. Zdaje się że dzisiaj w tym miejscu (mapka - punkt A) można podziwiać kamienne ruiny mostu. Dawno tam nie byłem ale z tego co pamiętam to w pobliżu mostu nie ma już nasypów, a są one zaznaczone na mapach WIGu. Czyżby nasypy rozebrano pozostawiając kamienną konstrukcję mostu? Przyznam się że patrząc na te ruiny zastanawiałem się czy ten most był kiedykolwiek używany i czy ta linia została ukończona, ale skoro jest na mapie to należy przyjąć że była w użytku …..
Obrazek
Fragment Mapy Zagłębia Dąbrowskiego i Okolic – 1911r.

I jeszcze coś co mnie zastanawia. Na załączonej mapce widać że ze stacji, a nawet dokładnie z linii kolei ID w Strzemieszycach (punkt B)odchodzi bocznica do wspomnianej stacji Zagórze i dalej poprzez Klimontów biegnie do Sosnowca. Linia ta oznaczona jest jako WW. Stąd pytanie – gdzie kończył się, a gdzie zaczynał szeroki tor kolei ID? Czyżby mapa była mało precyzyjna?
Tak po mojemu to wychodził on ze stacji Strzemieszyce, biegł poprzez stację Zagórze i dalej do…… kop. Ignacy / Mrtimer. Może to i śmiała hipoteza ale skłonił mnie do niej….most, a właściwie jego ruiny zaznaczone w punkcie C. Od dawna zastanawiałem się nad przeznaczeniem tych ruinek, które od strony wschodniej nadal podbudowane są solidnym, wysokim nasypem. Od zachodu również znajdują się pozostałości nasypu. Zadano sobie wiele trudu aby wznieść tę budowlę, można więc przypuszczać że chodziło o skrzyżowanie dwóch różnych linii kolejowych. Zresztą na północ od rzeczonego mostu znajdowało się rozwidlenie szlaku WW - od toru na Klimontów odchodziła bocznica do kop. Ignacy / Mortimer. Pozostałości tego rozjazdu są nadal widoczne. Zatem budowa mostu dla lini WW nad linią WW była by bez sensu.
Układ torów i zarysy nasypu mogą to potwierdzać ale nie muszą. :)
Podejrzewam jednak że kop. Ignacy / Mortimer mogła być obsługiwana zarówno przez kolej ID i WW jednocześnie…..
Może moje rozważania są zbyt daleko idące ale chyba warto się nad tym choć chwilę zastanowić ? :)
A może po prostu wspomniany most zbudowano dla kolejki wąskotorowej dowożącej piasek do kopalni? Tylko czy nie mielibyśmy wtedy do czynienia z przerostem formy nad treścią ? ;)
Obrazek
Mapa niemiecka z 1942 – w interesującym nas obszarze jest zbliżona do znanej mapy - Zagłębie Dąbrowskie - ark. Dąbrowa G. z 1926 r. Kolorem czerwonym zaznaczyłem wg. mojego „widzi mi się” kolej ID.

Posty: 315
Dołączył(a): Cz, 12 lutego 2009, 14:57
Lokalizacja: DG - Gołonóg
PostNapisane: So, 11 kwietnia 2009, 12:53
Artur Ptasiński napisał(a):Co do istnienia na Staszicu stacji dwóch konkurencyjnych kolei ID i WW to sprawa ta jest mi znana. Nie wiem jednak jak wyglądało ich rozplanowanie. Na dość szczegółowym, najprawdopodobniej pochodzącym z czasów I wojny, austriackim planie stacji Zagórze widnieje hmm…”zintegrowany” układ torowisk. Może wg. tego planu przekuto tory szerokie na wymiar europejski? A może plan pozostał tylko planem?
Czy znasz zatem jakieś szczegółowe plany stacji Staszic i Zagórze z czasów funkcjonowania obu kolei?


Niestety nic dokładniejszego, niż to, co wkleiłeś nie znalazłem - ale nie tracę nadziei :)
Przy okazji - czy mapka którą wkleiłeś to fragment czy całość? Jeżeli fragment, będę wdzięczny za podesłanie całości. I jeszcze tego planu stacji, o którym piszesz :)

Jeżeli pozwolisz to zapytam także o skrzyżowanie kolei ID z WW w Jamkach. Zdaje się że dzisiaj w tym miejscu (mapka - punkt A) można podziwiać kamienne ruiny mostu. Dawno tam nie byłem ale z tego co pamiętam to w pobliżu mostu nie ma już nasypów, a są one zaznaczone na mapach WIGu. Czyżby nasypy rozebrano pozostawiając kamienną konstrukcję mostu? Przyznam się że patrząc na te ruiny zastanawiałem się czy ten most był kiedykolwiek używany i czy ta linia została ukończona, ale skoro jest na mapie to należy przyjąć że była w użytku …..


Ten wiadukt mnie zastanawia od jakiegoś czasu, prawdę mówiąc i zamierzam wybrać się tam w najbliższym czasie, póki okolica nie zarośnie. Moja hipoteza jest taka, że wiadukt nie był dokończony, a bocznica wiedenki biegła odrobinę bardziej na północ - sugeruje to zarys widoczny do tej pory na zdjęciach (zumi czy GE). Chcę to sprawdzić w terenie - czy nasyp (który na pewno częściowo istnieje na Podlesiu, za mikrohutą) wychodzi wprost na przyczółki czy tak, jak sugerują to zdjęcia. Po obydwu stronach przyczółka nie ma pozostałości nasypu, a teren jest znacznie niżej niż istniejące tory. Wydaje mi się, że gdyby był tam nasyp - nikomu nie chciałoby się go rozbierać (a jeżeli by to zrobił, zlikwidowałby również przyczółki). Chyba, że przy samych przyczółkach było coś na kształt estakady (co opłacałoby się rozebrać i wykorzystać do innych celów), ale zewnętrzna strona przyczółków ma kształt, którego zadaniem mogło być zabezpieczenie ziemi nasypu przed osunięciem.

Parę zdjęć z zeszłego roku:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Niestety, ze względu na bujną roślinność nie widać tego dobrze, ale nasyp z torami i przyczółkami jest wyniesiony kilka metrów powyżej sąsiadującego terenu
Obrazek


I jeszcze coś co mnie zastanawia. Na załączonej mapce widać że ze stacji, a nawet dokładnie z linii kolei ID w Strzemieszycach (punkt B)odchodzi bocznica do wspomnianej stacji Zagórze i dalej poprzez Klimontów biegnie do Sosnowca. Linia ta oznaczona jest jako WW. Stąd pytanie – gdzie kończył się, a gdzie zaczynał szeroki tor kolei ID? Czyżby mapa była mało precyzyjna?
Tak po mojemu to wychodził on ze stacji Strzemieszyce, biegł poprzez stację Zagórze i dalej do…… kop. Ignacy / Mrtimer. Może to i śmiała hipoteza ale skłonił mnie do niej….most, a właściwie jego ruiny zaznaczone w punkcie C. Od dawna zastanawiałem się nad przeznaczeniem tych ruinek, które od strony wschodniej nadal podbudowane są solidnym, wysokim nasypem. Od zachodu również znajdują się pozostałości nasypu. Zadano sobie wiele trudu aby wznieść tę budowlę, można więc przypuszczać że chodziło o skrzyżowanie dwóch różnych linii kolejowych. Zresztą na północ od rzeczonego mostu znajdowało się rozwidlenie szlaku WW - od toru na Klimontów odchodziła bocznica do kop. Ignacy / Mortimer. Pozostałości tego rozjazdu są nadal widoczne. Zatem budowa mostu dla lini WW nad linią WW była by bez sensu.
Układ torów i zarysy nasypu mogą to potwierdzać ale nie muszą. :)
Podejrzewam jednak że kop. Ignacy / Mortimer mogła być obsługiwana zarówno przez kolej ID i WW jednocześnie…..
Może moje rozważania są zbyt daleko idące ale chyba warto się nad tym choć chwilę zastanowić ? :)
A może po prostu wspomniany most zbudowano dla kolejki wąskotorowej dowożącej piasek do kopalni? Tylko czy nie mielibyśmy wtedy do czynienia z przerostem formy nad treścią ? ;)

Ten temat chwilowo zostawiam, bo zaraz muszę wyjechać, a utknąłbym w starych mapach na długo :mrgreen:
Jak trafić to pozostałości mostku, o których piszesz?
Avatar użytkownika
Posty: 298
Dołączył(a): Pn, 22 września 2008, 10:25
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze
PostNapisane: Wt, 14 kwietnia 2009, 08:30
Leszek Maszczyk napisał(a):Ten wiadukt mnie zastanawia od jakiegoś czasu, prawdę mówiąc i zamierzam wybrać się tam w najbliższym czasie, póki okolica nie zarośnie. Moja hipoteza jest taka, że wiadukt nie był dokończony, a bocznica wiedenki biegła odrobinę bardziej na północ - sugeruje to zarys widoczny do tej pory na zdjęciach (zumi czy GE). Chcę to sprawdzić w terenie - czy nasyp (który na pewno częściowo istnieje na Podlesiu, za mikrohutą) wychodzi wprost na przyczółki czy tak, jak sugerują to zdjęcia. Po obydwu stronach przyczółka nie ma pozostałości nasypu, a teren jest znacznie niżej niż istniejące tory. Wydaje mi się, że gdyby był tam nasyp - nikomu nie chciałoby się go rozbierać (a jeżeli by to zrobił, zlikwidowałby również przyczółki). Chyba, że przy samych przyczółkach było coś na kształt estakady (co opłacałoby się rozebrać i wykorzystać do innych celów), ale zewnętrzna strona przyczółków ma kształt, którego zadaniem mogło być zabezpieczenie ziemi nasypu przed osunięciem.




Dziwna sprawa.
Według niepotwierdzonych informacji, filary wiaduktu mieli zbudować Austriacy w czasie I wojny. Jeżeli w istocie tak było to pojawia się pytanie ---- po co ...?
Jeżeli przyjmiemy że prezentowana powyżej mapa z 1911 pokazuje czynną linię WW to pojawia się pytanie ------ w jaki sposób była ona krzyżowana z linią ID, bo chyba nie na tym samym poziomie....?
Trochę to wszystko zagmatwane....

Odnośnie mapy i planów stacji Zagórze napiszę na PW.
Co do ruin mostu w lesie zagórskim to są one zaznaczone (orientacyjnie) na mapce z 1911 jako punkt C. Najłatwiej napatoczyć się na nie idąc dawnym torowiskiem ze Staszica w kierunku Klimontowa.
Nie sposób ich przeoczyć bo torowisko nadal jest doskonale „czytelne” :)

Posty: 315
Dołączył(a): Cz, 12 lutego 2009, 14:57
Lokalizacja: DG - Gołonóg
PostNapisane: Wt, 14 kwietnia 2009, 13:06
Artur Ptasiński napisał(a):Dziwna sprawa.
Według niepotwierdzonych informacji, filary wiaduktu mieli zbudować Austriacy w czasie I wojny. Jeżeli w istocie tak było to pojawia się pytanie ---- po co ...?
Jeżeli przyjmiemy że prezentowana powyżej mapa z 1911 pokazuje czynną linię WW to pojawia się pytanie ------ w jaki sposób była ona krzyżowana z linią ID, bo chyba nie na tym samym poziomie....?
Trochę to wszystko zagmatwane....


Tu pojawia się pole do teoretycznych rozważań, dopóki nie dorwiemy jakiegoś sensownego dokumentu 8-)
Mogło być na przykład tak - był zrobiony jakiś prowizoryczny wiadukt, by zapewnić połączenie stacji na Staszicu z wiedenką, a jednocześnie zaczęto budować solidny wiadukt "ostateczny", niestety z powodu nieprzewidzianego rozwoju wydarzeń w czasie wojny projektu nie dokończono. Z drugiej strony pytanie - czy ten wiadukt rzeczywiście jest dziełem Austriaków? Może tylko z powodu tego, że miał być częścią kolei wiedeńskiej zaczęto tak o nim mówić? Mam pewien domysł, ale muszę znaleźć trochę czasu dla porównania map, żeby przekonać się, czy on w ogóle ma sens :)

Odnośnie mapy i planów stacji Zagórze napiszę na PW.


OK, będę czekał - nie ma pośpiechu :)

Co do ruin mostu w lesie zagórskim to są one zaznaczone (orientacyjnie) na mapce z 1911 jako punkt C. Najłatwiej napatoczyć się na nie idąc dawnym torowiskiem ze Staszica w kierunku Klimontowa.
Nie sposób ich przeoczyć bo torowisko nadal jest doskonale „czytelne” :)


Mam obawy, że już tej wiosny braknie mi czasu, a potem pewnie zbyt wszystko zarasta i trzeba czekać do jesieni - ale "niech żywi nie tracą nadziei" :mrgreen:
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Śr, 29 kwietnia 2009, 19:04
pytanka do dwóch powyższych znawców tematyki :)

W poprzednią sobotę zrobiłem sobie wycieczkę po Lesie Zagórskim i nie tylko.
Z moich obserwacji wynika, że torowiska układały się jak w załączonej mapce. Czy tak było faktycznie?
Czy tor oznaczony nr 1 wiódł do Silmy (czy wcześniejszej historycznej kopalni)?
Czy tor nr 2 wiódł do stacji Zagórze (Staszic)?
Czy tor nr 3 wiódł obecnej Leśnej w Kazimierzu (kopalnia piasku)?
Czy tor nr 4 prowadził do KWK Porąbka a może dalej do KWK Juliusz albo nawet do kopalni której resztki znajdują się przy ulicy Reja (kościół i wieża 'zamkowa')?
Idąc torem nr 3 napotkałem przerwę w nasypie ('most' na mapce) świadczącą, że był tam kiedyś wiadukt kolejowy - nad czym? nad leśnym duktem?
Załączniki
zagórskie torowiska.JPG
słaba mapka ale lekko prehistoryczna czyli adekwatna do tych celów - by google
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Śr, 29 kwietnia 2009, 19:14
2 kwestia - Milowice
Schodząc z pętli tramwajowej w Milowicach w kierunku zachodnim (Złota) można sie natknąć na ślady nasypu kolejowego - czy aby to faktycznie ślad po torach i gdzie wiodły?


PS
linia ciągła to niby torowisko
Załączniki
milowickie tory.JPG
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Śr, 29 kwietnia 2009, 19:24
zamęczę Was ale 3 kwestia - Felix
Czy czasem nie było torów od KWK Kazimierz do kopalni Felix albo dalej przez nią do Maczek lub kopalni Dorota?
Na mapie satelitarnej z PKT można sie pokusić o taki przebieg lini (do Doroty przez Felix) - fragment w załączniku
Załączniki
felix.JPG
by PKT

Posty: 315
Dołączył(a): Cz, 12 lutego 2009, 14:57
Lokalizacja: DG - Gołonóg
PostNapisane: Śr, 29 kwietnia 2009, 20:19
Krzysiek Bębenek napisał(a):zamęczę Was ale 3 kwestia - Felix
Czy czasem nie było torów od KWK Kazimierz do kopalni Felix albo dalej przez nią do Maczek lub kopalni Dorota?
Na mapie satelitarnej z PKT można sie pokusić o taki przebieg lini (do Doroty przez Felix) - fragment w załączniku


Zaczynam od końca - tak, była taka bocznica, od wiedenki do kopalni Kazimierz. Od DŻWW odchodziła mniej więcej w okolicach dzisiejszego cmentarza na Dorocie, szła tak jak ulica Limbowa i Górna, mniej więcej na wysokości dzisiejszej ulicy Maczkowskiej odchodziła od niej na wschód odnoga do kopalni Feliks 1 (główna bocznica szła nieco bardziej na północ).
Jak potem będę miał chwilę, wkleję odpowiednie mapki.
Odpowiedź na pozostałe pytania wkrótce :mrgreen:
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Historia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron