Ruiny szkoły szybowcowej w Grodźcu

Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: So, 29 sierpnia 2009, 17:37
Co do 1 fotki, to przeszukałem neta i nie znajduje żadnej informacji aby istniała jakaś sekcja/aeroklub Sosnowiec, czyżby tylko sponsoring samolotu Ligi Lotniczej z Częstochowy/Katowic?
Co do 2 fotki, to lata temu miałem numer kwartalnika 'Technika Lotnicza i Astronautyczna', gdzie zamieszczony był cały artykuł o jakimś samolocie który swoją długą historię zakonczył na cokole przed dworcem PKP (na miejscu tym potem wybudowano fontannę) - może to ten samolot, jeszcze nie na cokole?

i jeszcze taka ciekawostka lotnicza z
http://www.sekcjaspadochronowa-wawel.kr ... ria/r1.htm
"Jednym z pierwszych polskich skoczków spadochronowych był Józef Dzikowski. Od 1889 roku na własnoręcznie skonstruowanym spadochronie wykonywał skoki z balonu w Warszawie a potem w Petersburgu. Był inicjatorem skoku pierwszej Polki, Janiny Majewskiej. Latem 1892 roku do grona spadochroniarzy przystąpił Zenon Szymański. Demonstrował on skoki zarówno w Warszawie jak i w Sosnowcu. Do najciekawszych jego popisów należą skoki spadochronowe na rowerze."
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: So, 29 sierpnia 2009, 17:52
I jeszcze znaczące związki z Sosnowcem takiej osobistości w polskim lotnictwie jak Ryszard Bartel.

Bartel - szybowce nr 1 i 2

Strona główna \ Samoloty i inne \ Bartel - szybowce nr 1 i 2




Rzut boczny szybowca Bartel 2
, Źródło: Andrzej GLASS "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa 1977

Ryszard Bartel jako uczeń szkoły handlowej w Sosnowcu zbudował w 1910 roku swoją pierwszą konstrukcję latającą - ornitopter. Przed jej zbudowaniem wykonał i sprawdził w locie model tejże konstrukcji. Ornitopter miał dwa żaluzjowe skrzydła (o rozpiętości ok. 6,4 m) mocowane na zawiasach do elementu umieszczanego na plecach pilota.

Bartel wykonał na nim próbne skoki (w Sielcu k.Sosnowca), ale niestety nie dały one pozytywnych efektów.

W 1911 Bartel zbudował szybowiec nr 1 wzorowany na modelu Lotni Tańskiego w układzie kaczki. Wcześniej zbudował model i dopiero będąc pewnym co do jego poprawności lotu zabrał się za budowę właściwego szybowca.

Szybowiec był już gotowy na wiosnę 1911 roku, ale wówczas 14-letni konstruktor był zbyt słaby aby biec z 35 kg konstrukcją przy starcie.

Nie zrażając się tym niepowodzeniem zabrał się za opracowywanie i budowę drugiego szybowca.

W lecie 1911 roku szybowiec był już gotowy do lotu. Był to jednopłat o klasycznym dzisiaj układzie ze sterem kierunku i wysokości. Szybowiec posiadał charakterystyczny system sterowania usterzeniem przy użyciu tylko trzech linek do napędu sterów.

Ponadto konstruktor uwzględniając przechyły zamocowanego wahadłowo siodełka pilota skonstruował sterowanie szybowcem w taki sposób, aby pilot przy odruchowym prawidłowym poruszeniu drążka powodował powracanie szybowca do równowagi.

Gotowy szybowiec wypróbowany był w lecie 1911 roku na wzgórzu kamieniołomów Renarda w Sielcu k. Sosnowca. Próby wykonane były metodą latawcową (na lince holującej) a za balast służył brat konstruktora Ludwik.

Dopiero po takim sprawdzeniu konstruktor oblatał szybowiec.

Niestety podczas pierwszego lotu pęknął tylny dźwigar pracujący jako krawędź spływu i szybowiec zwalił się na skrzydło. Z pomocą w odbudowie i korektach szybowca służył konstruktorowi Aleksander Stephan - student Politechniki Lwowskiej.

Na poprawionej wersji szybowca Bartel wykonywał kilkunastometrowe loty na wysokości ok.2 metrów. Najczęściej kończyły się one przechyleniem na prawą stronę i zawadzeniem skrzydłem o ziemię (ale bez uszkodzeń).

Dopiero wyjazd konstruktora z rodziną do Łodzi spowodował przerwanie prób.

Szybowiec Bartla nr 2 był jednomiejscowym górnopłatem o konstrukcji drewnianej. Kadłub z dwóch listew usztywnionych drutami. Skrzydła drewniane kryte płótnem. Usterzenie drewniane kryte płótnem. Załogę szybowca Bartla nr 2 stanowił pilot.
Szybowiec nr 2
Rozpiętość [m] 7,0
Długość [m] 4,8
Wysokość [m] 1,8
Powierzchnia nośna [mkw] 14
Masa własna [kg] 25
Masa całkowita [kg] 75
Obciąż. pow. skrzydeł [kg/mkw] 5,3

Źródła:
Andrzej GLASS "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa 1977


PS
ten kamieniołom w Sielcu to pewnie Jeneralska Góra...

całe szczęście, że ktoś to zeskanował i wrzucił na net i nie musiałem się męczyć i szukać w oryginale :lol:
http://www.elknet.pl/historia-lotnictwa ... on=0.0.134
no i o samym konstruktorze:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ryszard_Bartel
Avatar użytkownika
Posty: 457
Dołączył(a): Pn, 2 lutego 2009, 17:29
Lokalizacja: Rubieże człowieczeństwa
PostNapisane: Śr, 2 września 2009, 16:24
a to zdjęcie zrobione w Grodźcu w majątku w Ciechanowskich. Prawdziwa fotograficzna perełka :)
Zdjęcie pochodzi z artykułu opublikowanego w czasopiśmie "Lotnictwo z szachownicą"
Załączniki
erert.jpg
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Śr, 2 września 2009, 17:34
Wielkie dzięki!!
http://www.sanko.wroclaw.pl/magazyn/nr28/nr28-art2.html
jak widać to jest ten sam samolot z Zawiercia, Grodźca i sprzed dworca w S-cu :D
zdjęcia z tegoż
art2_1.jpg
art2_1.jpg (14.69 KiB) Przeglądane 9217 razy



+ inne linki
http://www.goldenyears.ukf.net/reg_D-a19.htm
http://www.plastikowe.pl/recenzje/polsk ... -8-stratus
Avatar użytkownika
Posty: 225
Dołączył(a): Pn, 6 października 2008, 13:27
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: Śr, 2 września 2009, 17:46
sorki :( coś mnie nie wyszło, a edycji poprzedniego posta nie widze :(
tamto foto to oczywiście PKP w S-cu

+
art2_2.jpg
art2_2.jpg (15.41 KiB) Przeglądane 9218 razy

już znane - czy to na 100% Zawiercie?


art2_3.jpg
art2_3.jpg (10.15 KiB) Przeglądane 9217 razy

a to jakaś rekonstrukcja wyglądu samlotu z napisem S-c :]

podejrzewam, że jak był zaprojektowany do szkolenia na nowym, szybkim Heinklu-100 ,
to i służył do szkolenia szkopów w Mierzęcicach na rakietowych Me-163 Komet i stąd jego związek z Zagłębiem...

faktyczny rodzynek!

Posty: 1
Dołączył(a): Śr, 2 września 2009, 15:32
PostNapisane: Cz, 3 września 2009, 22:24
Zdjęcia wykadrowane samolotu Moller v3 wykonano w Sosnowcu-natomiast zdjęcie wklejone przez Cezara Borgia jest z akcji E-bay i przedstawia grupę konstruktorów Mollera w zakładach w Zawierciu.była to fabryczka niezależna od reszty przemysłu zbrojeniowego w której konstruktor budował swoje prototypy-nie koniecznie na zamówienie oraz różne asortymenty lotnicze do samolotów bojowych.Samolot ten wg.relacji świadków był przewieziony przez Niemców z Zawiercia do majątku Ciechanowskich w Grodżcu i tam przeleżał do końca lat 40-tych.Gwoli ścisłości były tam oba prototypy 3V3 i 3V11.Według relacji pisemnych świadków 3v11 został odbudowany i stanął na cokole przed dworcem PKP w Sosnowcu,natomiast 3V3 skończył karierę jako składnica materiałów modelarskich-przeniesiony przez harcerzy w 1948lub 1949 do hangaru na Parcinie-gdzie przez półtora roku była czynna modelarnia lotnicza(harcerska)kierowana przez druha Tadeusza Sitko.Według relacji świadków do czasu przeniesienia modelarni na Rozkówkę pozostał tylko przedni fragment kadłuba konstrukcji kratownicowej wykonanej z rur,który został zezłomowany.Natomiast ciekawe jest jakie losy spotkały odbudowany prototyp 3V11(chociaż była to dowolna impresja a nie pieczołowita rekonstrukcja)????Może ktoś wie co się z nim stało albo ma jeszcze inne zdjęcia.Pozdrawiam

Posty: 5231
Dołączył(a): Cz, 5 czerwca 2008, 10:51
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: N, 15 listopada 2009, 12:34
Aktualne zdjęcia z Parciny:
Załączniki
01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
foto: Dariusz Jurek

Posty: 5231
Dołączył(a): Cz, 5 czerwca 2008, 10:51
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: N, 15 listopada 2009, 12:37
:)
Załączniki
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
foto: Dariusz Jurek

Posty: 5231
Dołączył(a): Cz, 5 czerwca 2008, 10:51
Lokalizacja: Sosnowiec
PostNapisane: N, 15 listopada 2009, 12:38
cdn. :)

Posty: 1
Dołączył(a): Pn, 14 marca 2016, 22:40
PostNapisane: Pn, 14 marca 2016, 23:04
"Samolot"przed dworcem w Sosnowcu,a właściwie na tzw."patelni" (tu gdzie dziś pomnik Kiepury)postawiono 30 kwietnia 1951.
Po kilku miesiącach uległ deformacji i zdjęto go z postumentu."Budowano" go w modelarni na ulicy Wiejskiej 8(dziś
T.Kierocińskiej)
Info w książce Andrzeja Morgały"Ścieżki wśród chmur"(szybownik.lotnik,baloniarz,historyk lotnictwa--stały mieszkaniec Sosnowca Pogoni--więcej info w google,
Dodaję foto owego miejsca modelarni
Załączniki
replika samolotu Wiejska 8 suma==.jpg
Poprzednia strona

Powrót do Inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron